2015. december 14., hétfő

A nagy mézeskalács kaland


Idén először sikerült olyan cukormázat készítenem, amivel tökéletesen lehetett (volna, ha lenne kézügyességem) rajzolni, se nem volt túl kemény, mint a boltban kapható, se nem túl folyós. Megpróbálkoztam több fajta díszítéssel, a marcipán masszától kezdve a, dekor ostyán keresztül a cukormáz bevonatig, mindjárt le is írom, hogy melyikkel mi volt a tapasztalat, de kezdjük az elejéről.
A mézeskalács receptet itt találtam, picit változtattam rajta.

Hozzávalók:

50 dkg Schar Mix B (a C jobb lenne, de az most nem volt itthon)
20 dkg méz
10 dkg sütő margarin (nálam Rama)
2 tojás (az egyiknek csak a sárgája kell)
2 mk. szódabikarbóna
3 tk. Lucullus Mézeskalács fűszerkeverék (vagy bármilyen egyéb gm variáció)


Elkészítés:


  • A mézet a cukrot és a vajat tűzhelyen összemelegítjük (ne forrjon), egynemű kell, hogy legyen, majd félre tesszük hűlni 
  • a többi hozzávalót egy tálba mérjük, a kettőből az egyik tojásfehérjét félre tesszük (jó lesz majd a cukormázhoz)
  • amikor langyosra hűlt a masszánk, hozzáöntjük a többi összetevőhöz és összegyúrjuk
  • egy lágy ragacsos masszát fogunk kapni, hogy használható legyen 1-2 órára hűtőbe tesszük
  • lisztezett szilikonlapra borítjuk (pontosabban kikaparjuk a tálból), átgyúrjuk. Egy nagyon szép sima, jól nyújtható tésztát kapunk. 
  • kb fél centi vastagra nyújtjuk és formára szaggatjuk
  • sütőpapírral bélelt tepsibe helyezzük őket, ne legyen túl szoros, mert sülés közben megduzzadnak
  • 170 fokra előmelegített sütőben 8-10 perc alatt készre sütjük (légkeveréssel)
  • amikor kihűlt, akkor kezdhetjük díszíteni



Díszítés:

Vásárlás
       
  Bejártam a nagyobb áruházak dekor részlegét, hogy felkutassam a legjobb gm dekorációkat, jól be is vásároltam, a marcipánmasszától kezdve, a színes drazsékon keresztül mindenféle színű ételfestékig elég sok mindent vettem. Talán túl sokat is. Dr. Oetkeréknél volt a legtöbb kincs, de természetesen mindent olvasni kell. Mint mindig. 

Színes marcipán bevonat
          Miután hazajöttem elsőként a színezett marcipánmasszával próbálkoztam és meglepően egyszerűen kezelhető volt. Lecsíptem a masszából egy picit, golyót formáztam belőle majd mehetett bele pár csepp ételfesték és addig gyúrtam, míg szép egynemű nem lett a színe. Utána keményítős szilikonlapon vékonyra nyújtottam, majd azzal a szaggatóval, amivel a mézeskalácsot is formáztam ezeket is kiszurkáltam. A kalácsokat egy ecset segítségével lekentem cukros vízzel és rányomtam a mintákat.

Tökéletes cukormáz a rajzoláshoz
           Évek óta próbálkozom a tökéletesen használható rajzolómáz elkészítésével, de valahogy sosem lett az igazi. A bolti túl kemény, az enyém vagy túl lágy volt vagy ki se lehetett nyomni a zsákból. Idáig. A recept: egy közepes (m-es) tojás fehérjét kemény habbá verjük, majd míg megy a habverő elkezdünk hozzá adagolni átszitált porcukrot. Apránként, kanalanként. Az enyémhez pontosan 10 csapott evőkanál ment. Onnantól, hogy az utolsó kanál is belekerült, még legalább 10 percig kell keverni a robotgéppel, hogy tökéletes legyen. Utána zacskóba töltöttem és egy icurka-picurka lyukat vágtam az egyik alsó csücskére. De tényleg aprócska kell, hogy legyen. Innentől kezdve már csak a fantázia és a kézügyesség szabhat gátat a művészetnek!

Színezett máz a bevonáshoz:
          A fent leírt mázat színezhetjük is, azonban ha folyékony ételfestéket adunk hozzá, akkor sajnos olyan folyós lesz, hogy csak bevonásra alkalmas. Arra viszont tökéletes. Ha a rajzoló masszát szeretnénk színezni, akkor por alapú ételfestéket kell használni, de ezt már csak jövőre próbálom ki.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése